A pattanó ujj gyógyítása

A pattanó ujj jelensége az egyik leggyakrabban előforduló ínhüvelygyulladás. Elnevezése az ujjak mozgatásakor hallható és fájdalommal járó pattanó hangra utal. Leggyakrabban 40 év feletti nőknél fordul elő, de manapság egyre elterjedtebb a fiatalabbak körében is.

A pattanó ujj anatómiai magyarázata

A pattanóujj-betegséget a kézen futó inak körüli ínhüvelygyűrűk szűkülete, illetve az inak megvastagodása okozza. Ha az inakon csomó képződik vagy amennyiben az ínhüvelygyűrű gyulladás következtében megvastagodik, az inak nem képesek átcsúszni az ínhüvelygyűrűn, így az ujjak mozgatása nehézkes és fájdalmas lesz. A megfelelő kezelés nélkül a gyulladás sajnos további gyulladásokat is eredményezhet, így fokozva a panaszokat, akár mozgásképtelenné téve az ujjakat.

Miért alakulhat ki?

• Az ujjak, kezek túlterheltsége miatt
  • Monotonon ismétlődő mozdulatok miatt
  • Sérülések miatt

A pattanó ujj tünetei

A leggyakrabban megjelenő első tünet az ujjak tövénél nyomás esetén tapasztalható kisebb fájdalom, valamint duzzanat az ujjak tenyér felőli oldalán. Amikor az ínhüvely megvastagodásával járó duzzanat megnövekszik, a középső ujjperceknél pattanás érzékelhető az ujjak mozgatása esetén.

Bár sok esetben megfigyelhető, hogy ébredés után a reggeli órákban komolyabb fájdalmakat tapasztalnak a betegek, majd később, a nap folyamán a tünetek enyhülnek, hosszú távon, megfelelő kezelés nélkül a tünetek fokozódására számíthatunk.

A pattanó ujj kezelése: egyszerűbb, mint gondolná

A pattanó ujjat okozó ínhüvelygyulladás a betegség különböző stádiumaiban eltérő módon gyógyítható. Amennyiben még korai szakaszban a tünetek alapján sikerül pontos diagnózist felállítani, nem szükséges műtéti beavatkozást végezni. Ebben az esetben elegendő pihentető sínnel rögzíteni az inakat nagyjából 7-10 napig, és gyulladáscsökkentő készítmények segítségével orvosolható a probléma. Ezen kívül alkalmazhatók különböző fizioterápiás gyakorlatok is.

Ha a betegség előrehaladott állapotban van, komoly fájdalmakat okoz, és nehézkessé válik miatta az ujjak mozgatása, a műtéti beavatkozás lehet az egyetlen megoldás. A műtét helyi érzéstelenítéssel, mintegy 1-1,5 cm hosszúságú harántmetszéssel történik. A beavatkozás során hosszában felhasítjuk az ínhüvelygyűrűt, megszüntetjük a szűkületet.

Gyógyulás a műtét után

A pattanóujj-műtét után gyors gyógyulásra lehet számítani. Már a műtétet követő közvetlen időszakban érezhetően jobban mozognak az ujjak, és 8-10 nap után eltávolíthatók a varratok is.

Mire figyeljen műtét után?

• Fontos, hogy a varratszedésig ne érje víz a sebet, és kímélni kell a kezet.
  • Az ujjakat gyógytornász segítségével, vagy akár önállóan tornásztatni kell.
  • Csak óvatosan, fokozatosan terhelje kezét.

Felléphetnek szövődmények a műtét után?

Ahogy bármely műtéti beavatkozás esetében, a pattanóujj-műtét után is felléphetnek kisebb szövődmények, ideértve a sebgyógyulással, fertőzéssel vagy idegsérüléssel járó problémákat, ám a komolyabb szövődmények előfordulása ritka.

Más kézproblémák, alagút szindróma vagy éppen, láb-, csípő- vagy térdfájdalmak esetén fordulna orvoshoz? Keressen minket bizalommal!